Nincs termék a kosárban!
A könyv kiinduló kérdése az, hogy mi a zene szerepe szellemi és lelki életünk egészén belül, és hogyan viszonyul a zene megszólalása a színről színre történő személyes megszólításhoz, amely a szerző szerint legfontosabb szellemi megnyilvánulásunk. Innen a könyv címe: "megszólít vagy elvarázsol? A szerző e könyvében arra vállalkozik, hogy a dialogikus gondolkodás eredményeit részben felhasználva, részben továbbelemezve, dimenzióelméleti és szimbólumelméleti szempontokat is alkalmazva új fényt vessen zene és szó, zene és szám, zene és indulat, zene és tánc (rítus) ellentéten és rokonságon alapuló viszonyára. Zenei példáknak a gregoriántól az experimentális zenéig terjedő arzenálját mozgósítva vizsgálja, hogy miben is áll ez a varázs.
Tartalom
Köszönetnyilvánítás
Bevezető: zene és indulat
A zene kettős gyökere
A Gorgó legyőzése és a művészi győzelem ünnepe
Nyelv és indulat
Zenei gondolat és zenei mozdulat
A nyelv magva: a Nagy Igen - és a zenei közelség
Az ünnep és a művészi érzékenység
A mérés két kérdése - zene és történelmi aktualitás
Az ellenpont születése
A tiszta hangköz mint szimbólum
Tánc és dob
A tisztán csengő hang mint dimenziónövekedés
Ellenpont és dialektika
A „jubiláció" és az „ősindulat"
Ellentét és ellentmondás
A zenei forma: időalkímiai kísérlet
Megszólít vagy elvarázsol?
Bevezető
Bach Máté-passiójának zárókórusa
A logosz és az indulatok kérdéseinek ütközése a zenei érzékenységben
Zene és történelem - a szellem muzikalizálódása
Szó és zene
Zenei idő és pillanat
A zene mítosza és a történelem
A logosz történelmi harca és a zene
A tragikus hős és a jubiláció rejtett drámája
Hanghullámok mélyére süllyedő Szó
A dadogás
A kora barokk opera - Orpheusz mítosza és a prozódiai probléma
A zenei hang és a mássalhangzók
Időalkímia vagy időhipnózis
Orpheusz mítosza
Elemzések
Az a forma erős, amelyik erős indulatot tagol belülről, s nem amelyik kizárja az indulatot (Egy Bach-versenymű néhány üteme és egy fúgatéma)
Mozart g-moll vonósötösének Adagio-tétele és a matematikai gondolkodásmód
A „passus duriusculus": a negativitás keménysége a barokk zenében
Ismételni tilos - Schönberg Op. 11/2-es zongoradarabja
Schönberg
Az örökölt hagyomány: a tonalitástól a téma születéséig
Az Op. 11/2-es zongoradarab
Avantgárd formabontás és zsidó bálványrombolás Schönberg Mózes és Aron c. operájában - a szövegkönyvről
Jegyzetek
Irodalomjegyzék
Névmutató
Oldalszám: 200
Kiadási év: 2008