Nincs termék a kosárban!

Jancsó Árpád: Az Osztrák-Magyar Monarchia első vicinálisa  A Valkány-Perjámos-Varjas-vasútvonal története

Jancsó Árpád: Az Osztrák-Magyar Monarchia első vicinálisa A Valkány-Perjámos-Varjas-vasútvonal története

Cikkszám : S9786067390872
Kiadó:
Erdélyi Múzeum-Egyesület, Kolozsvár
Fogyasztói ár4.650 Ft
Ár / kg:

Szerényen fut az Alföldnek a Maros alsó szakaszához közel húzódó részén egy vasútvonal. Helyi szállítási érdekeket szolgál ki. Sokaknak unalmas síkságon halad, nem találunk rajta kiemelkedő műtárgyakat: merész viaduktokat és a hegy gyomrába furakodó alagutakat.. Az egész Osztrák-Magyar Monarchia első vicinális vasútvonala volt, az itt szerzett tapasztalatokat hasznosították a helyi érdekű vasútvonalak építésénél és a helyi érdekű vasutakról szóló törvény kidolgozásánál. A kötet részletesen tárgyalja a vasútvonal létrehozásának szükségességét, úgy, ahogy egyrészt az érdekelt helyiek (nagy földbirtokosok és kisbirtokosok, helyi kisiparosok, kereskedők), másrészt a már kiépült fővonallal rendelkező vasúttársaság látta. Külön fejezet tárgyalja a vasútépítéshez szükséges telek megszerzését. Bemutatásra kerül a vasútvonal államosítása, a vasút Perjámosig történő meghosszabbítása és a későbbi, az arad-temesvári vonalba való bekötése.

 

Tartalom

ELŐSZÓ
A VALKÁNY-PERJÁMOS-VASÚTVONAL ÉPÍTÉSTÖRTÉNETE
A bánsági vasútépítések kezdetei
Az OÁV létrejötte és szerepe a bánsági vasutak építésében
Vasutat, de olcsón. Néhány szó a helyi érdekű vasutakról
Minden állami segélyezés nélkül, de 30 évig adómentesen. Az engedélyokmány
„A' szándokolt vassuti munka bátran megkezdethetik". A vasútépítéshez szükséges telek megszerzése
A pálya vezetése alaprajzban
Hosszmetszet
Felépítmény
Műtárgyak
Magasépítmények, állomások
Vigyázz, ha jön a vonat!
Építési költségek
Átadás, üzemeltetés
Szilárd és csinos
Beváltotta-e a reményeket első olcsó vasútunk?
MEGHOSSZABBÍTÁS PERJÁMOSTÓL VARJASIG
A vonal Varjasig való meghosszabbítása
Egyezmény Varjas község és az OMÁV között
Az engedélyokmány
Közigazgatási bejárás és a munkálatok elkezdésének engedélye
„Perjámosnak e vasút építése nem igen tetszik..."
A Perjámos-Varjas-vasútvonal műszaki adatai
A MÁV TULAJDONÁBAN
A vasútvonal a MÁV tulajdonába kerül
VARJASTÓL TEMESVÁRIG
A Temesvár-Szentandrás-Varjas helyi érdekű vasút
TRIANON UTÁN
A trianoni békediktátum hatása
VONTATÁS, AVAGY A VONALON TELJESÍTŐ MOZDONYOKRÓL
A vonalon teljesítő mozdonyokról
Néhány szó a gőzmozdonyok számozásáról és jelöléséről
TEMESVÁRTÓL VALKÁNYIG. UTAZÁS 2017 ŐSZÉN
MELLÉKLETEK
1870. évi XXVII. törvénycikk a valkány-perjámosi másodrendű gőzmozdony-vasút kiépítése tárgyában
Magyar-román helységnévtár
Román-magyar helységnévtár
FORRÁSOK, VÁLOGATOTT BIBLIOGRÁFIA
PRÍMA CALE FERATÁ VICINALÁ DIN MONARHIA AUSTRO-UNGARA
ISTORICUL CÁII FERATE VALCANI-PERIAM-VARIAS (Rezumat)
THE FIRST VICINAL RAILROAD IN THE AUSTROHUNGARIAN MONARCHY
THE HISTORY OF THE VALCANI/VALKÁNY-PERIAM/PERJÁMOS-VARIA$/VARJAS RAILWAY (Summary)

 

Oldalszám: 169

Kiadási év: 2017

Ajánljuk még:

Please publish modules in offcanvas position.