Nincs termék a kosárban!
Nincs készleten
A kötet Fritz Lang németországi pályafutása alatt készült filmjeivel foglalkozik. Nem monografikus igényű könyvről van szó. A tanulmány stílustörténeti szempontból tekinti át az életmű első szakaszát. A szerző arra keresi a választ, hogy Láng jellegzetes képi megoldásai hogyan teremtik meg a félelem atmoszféráját németországi műveiben. A társadalomkritikai olvasatokkal szemben a tanulmány formai-stiláris szempontú elemzései Fritz Láng filmjeinek esztétikai kvalitásaival ismertetik meg az olvasót.
Tartalom
Köszönetnyilvánítás
ELŐSZÓ
Fritz Láng stílusának változása a németországi pályafutás tükrében
Fritz Láng és a harmincas évek stiláris törekvései
Fritz Láng filmjei a szakirodalom tükrében
Az elemzés szempontjai
Az absztrakt és geometrikus ornamentika szerepe a cselekmény világban megjelenő viszonyrendszerek és hatalmi struktúrák ábrázolásában
A szubjektív és objektív nézőpontok váltakoztatásának és elidegenítésének stiláris eszközei
A párhuzamos montázs szerepe a filmekben látható válsághelyzetek ábrázolásában
Nézőpontok és elbeszélés
A stiláris megoldások reflexív jelentésrétegei
A FÁRADT HALÁL
Keretes szerkezet: a megállított idő példázatai
Törés a térben: az emberi lét határa
Álarcok: menedék a halál elől?
A halandóság végzete
A mozgókép varázsa és illúziói
A látvány rétegei
Filmkép: a valóság halotti maszkja
DR. MABUSE, A JÁTÉKOS
Mabuse hatalma és taktikája
Struktúra a káoszban: a bűn hálózata
Mabuse és kora
Stilizált terek labirintusa
A képek hatalma
Nézőpontok és félelmek
A láthatatlan ember és a film szelleme
Filmforma és ornamentika
A rejtőzködő rendező
A műv(ész)i tér stiláris eklektikája
Az illúziók valósága
NIBELUNGOK
Siegfried halála
Szervetlen tér és ornamentika
Az időtlenség végzete
A hérosz bukása
Sólyomálom
Kriemhild bosszúja
Üres perspektíva
A mitikus ideálok alkonya
A pusztítás képei
METROPOLIS
A geometrikus tér esztétikája
A rend megrendülése
Ödipális viszonyok és hasonmások
Démoni hasonmások inváziója: a rend felbomlása
A befejezés Bábel perspektívájából
A mitikus és egyéb olvasatokról
Kameramozgások: a látvány határainak feloldása
„A kegyetlen, erőszakos képek.”
Dinamikus szerkezet
Fény és árnyék harca
Reflexió és expresszionizmus
KÉMEK
Intézményesített bűnszervezet
Szerelem, identitás, kémkedés
Zárt terek útvesztője
Geometria és funkcionalitás
A fenyegetettség stílusjegyei: statikus beállítások és a kameramozgás
Mérsékelt reflexió a filmezésről
ASSZONY A HOLDON
Szerelem és arany
A technikai jövő képei
Felvevő ember nélkül
M - EGY VÁROS KERESI A GYILKOST
Az új stílus jellemzői
A kameramozgás típusai
A kontúrtalan tér
Azonosíthatatlan nézőpontok
A meghasonlás tükrei
Műfaj, stílus, szerkezet
Párhuzamos montázs, ismétlés, variáció: a kiszolgáltatottság formái
A bűn struktúrája
Reflexiók új stílusban
Kép, geometria és reflexió
A félelem hangjai
DR. MABUSE VÉGRENDELETE
A láthatatlan Mabuse
A gonosz szövetségesei és ellenfelei
Expresszionista stilizáció és a kameramozgás szerepe a stilizációban
Hang, kép, reflexió
Összegzés
Bibliográfia
Filmográfia
Oldalszám: 206
Kiadási év: 2013