
Nincs termék a kosárban!
A Diocletianus-kori keresztényüldözések során kivégzett pannóniai mártírok passiói nemcsak az ókeresztény szentkultusz és a késő antik hagiográfia, hanem a pannóniai provinciák egyháztörténetének is kiemelkedő forrásai.
Nagy Levente lrenaeus, Synerotas, Quirinus és a Quattuor Sancti Coronati történetét feldolgozó monográfiájában a hagiográfiai, történeti forráskritikai, régészeti topográfiai és vallástörténeti kutatási módszerek komplex alkalmazása révén fokozatosan tárulnak fel az olvasó előtt azok a 4. században aktuális kérdések, problémák, amelyek a passiók szerzőit és közönségét leginkább foglalkoztatták.
Szinte olvasatlan állapotú használt könyv, borítóján apró szakadással.
Tartalom
Egy induló sorozat elé
Előszó
Bevezetés
Diocletianus-kori keresztényüldözések a pannóniai provinciákban
Az üldözésekről és vértanúkról szóló híradások forrásértéke
A pannóniai mártírok száma
Az üldözések időrendje
A keresztényüldözés intenzitásának kérdése 304 után
A tetrarchia-kori kereszténység történetének bizonytalan forrásai a Dunántúlról
Irenaeus püspök szenvedéstörténete
Irenaeus drámája: tárgyalás a helytartó előtt Sirmiumban
A történeti hűség kérdése
A történeti hős idealizálása és egyéniesítése
Irenaeus és a pannóniai aszketikus tendenciák
A passió helyszíne
A Basentis-híd, Irenaeus záróimája és a latin passió keltezési problémái
Régészeti topográfiai kérdések
Irenaeus utolsó imája és az ecclesia tua catholica
Krisztus szenvedésének hangsúlyozása - antignósztikus tendencia?
Az Irenaeus-passió redakciójának keltezése
A tarjáni mérőedény felirata
A sirmiumi katolikus egyház a 4. század végén
Irenaeus bazilikája és ereklyéi Sirmiumban
Irenaeus temetőbazilikája az előzetes ásatási közlemények alapján
A Macedonius-felirat
A Laurentia-felirat
Az ún. Démetrios- és Anastasia-memoriák problémái Sirmiumban
Irenaeus lehetséges Macvanska mitrovicai kultuszhelye
Synerotas mártír szenvedéstörténete
Synerotas kertje
Két szövegvariáns: az A és B passiók és eltéréseik
Synerotas vértanúságának ideje
A B-redakció monachus kifejezéséhez kapcsolódó keltezési problémák
Az A-redakció jellemzői, datálása
A kísértés motívumának megjelenése a Synerotas-passióban
A kert, mint valóságos tér és szimbólum a passióban és a keresztény sírművészetben
Aszketikus tendenciák Pannóniában és Synerotas
Synerotas temetőkápolnája és ereklyéi Sirmiumban
A sirmiumi északi temető
Synerotas temetőbazilikája
Quirinus püspök szenvedéstörténete
Quirinus tárgyalása Sisciában
A Quirinus-passió 4. század végi redakciója
Maximus és Amantius történeti hitelességének kérdése
Quirinus vértanúságának időpontja
A 308. évi keltezési javaslat ellentmondásai
Quirinus perének helyszíne
Út a mártíromsághoz: Quirinus pannóniai útja
Quirinus pannóniai útjának állomásai
A scarbantiai asszonyokkal való találkozás kérdése
Tárgyalás a savariai színházban
A concilium provinciáé és a színház helye Savariában
Helytartói palota helyett színház
Quirinus halála, temetése és ereklyéi a Scarbantiai-kapunál épült bazilikában
Quirinus kivégzésének leírása
A Quirinus-bazilika helye a korábbi kutatás szerint
A bazilika lehetséges helye Savaria topográfiájában
A Quirinus-ereklyék intra muros translatiója
Domus ecclesiae, vagy bazilika?
Quirinus ereklyéi a San Sebastiano katakomba bazilikájában
A Quirinus-passió első függeléke és a San Sebastiano temetőbazilika Rómában
A Platonia a San Sebastiano bazilikában - Quirinus nyughelye
A Platonia mint a pannóniaiak közös Róma városi temetkezőhelye?
A Quirinus-ereklyék itáliai translatióiának keltezési javaslatai a korábbi kutatásban
A kronológiai kakukktojás: Prudentius Quirinus-himnusza
Az ereklye-translatio legvalószínűbb időpontja, a Quirinus-passió és betoldásainak keltezése
A pannóniai kőfaragók szenvedéstörténete
Az ötödik kőfaragó és aTüzes-hegyi porfírbánya
Ellentmondások a passió cselekményében
A Simplicius-betoldás és a Porfír-hegyi bánya betoldásának problémája
A Porfír-hegy helye
A nemes kőzet „megnemesíti" a szöveget
A 21. fejezet funkciója - a cselekmény térbeliségének érzékeltetése
A cselekmény ideje: a passió történeti kerete
A passió hitvallás-formulái és a Simplicius-betoldás funkciója
A pannóniai márványbánya és a Nap temploma a Kövér-hegyen
Történeti tér - szimbolikus tér
A Kövér-hegyi Naptemplom és a Sol-szobor kérdése
Sol Invictus Poetovióban
A pohorjei márványbánya
A pannóniai kőfaragókra vonatkozó legkorábbi történeti hagyomány keletkezése
A pannóniai passió keltezésének kérdése
Diocletianus bányalátogatásainak időrendje
Hitvallás-formulák mint kronológiai támpontok
Ólomkoporsók a késő római - ókeresztény temetkezésekben
Mágia - vád a keresztények ellen
„Szinkretisztikus" ókeresztény ábrázolások
Bibliai és aktuálpolitikai utalások
A római betoldás problémái: a kőfaragók kultusza a SS. Pietro e Marcellino katakombában?
A pannóniai és római passió cselekményének kapcsolódási pontjai
A pannóniai passióban szereplő mártírnevek Róma városi kultusza a hagiográfiai forrásokban
Kizárja-e a pannóniai kőfaragók létezését a Róma városi kultusz-folytonosság?
Hogyan került a kőfaragók kultusza a SS. Pietro e Marcellino katakombába?
Hogyan lettek a pannóniai kőfaragók a Szt. Sebestyén-passió szereplői?
A 22. fejezet keltezése
A kőfaragók kultusza Sopianaeban?
Simonyi Dezső elmélete
A Péter-Pál sírkamra: a dongaboltozat tondói és a loculus értelmezési problémája
A quattuor sancti coronati Róma városi kultusza Damasus pápa idején
A IV sancti coronati római ereklyéinek kérdése
Az ambrosiánus propaganda feltételezett hatásai Pannóniában
A sopianaei részleges ereklye-translatio kérdése
A Simplicius-betoldás és a 21-22. fejezetek keletkezésének lehetséges okai
IV coronati - IV cornicularii?
A crux hagiographorum lehetséges feloldásai
Összefoglalás
A vizsgált pannóniai szenvedéstörténetek műfaji sajátosságai: aktaszerűség és kerettörténet
Két korszak lenyomata: hiteles történeti keret megadása és a redaktori szándék tükröződése Irenaeus szenvedéstörténetében
Az aszkétizmus kérdése a Synerotas-passióban
Új eredmények a Quirinus-passió kutatásában
A csodajelek funkciója a szövegben
A Quirinus-translatio időpontja
A IV coronati passió redakcióinak alapjául szolgáló szóbeli hagyomány - a legendaképződés folyamatának állomásai
A pannóniai kőfaragókról szóló szóbeli hagyomány lehetséges keletkezési helye
A Simplicius-betoldás: egy pannóniai Nikaia-ellenes szerző műve?
A 22. fejezet szerzőjének írói szándéka
Rövidítések, felhasznált irodalom
Képek jegyzéke
Személynévmutató
Helységnévmutató
Summary
Oldalszám: 227
Kiadási év: 2012