Nincs termék a kosárban!
A 19. század művészetét olykor párhuzamosan egymás mellett, olykor egymással keveredve három stílus határozta meg: a klasszikus ókor stíluseszményét felelevenítő klasszicizmus, a történeti stílusok elemeiből építkező historizmus és az érzelmek-hangulatok ábrázolását a középpontba helyező romantika. Közülük kettő, a romantika és a historizmus a témája ennek a kötetnek, háttere a magyar történelemnek a reformkortól a 20. század elejéig terjedő időszaka, a nemzeti művészet kialakulásának kora. Ekkoriban alakulnak ki a művészet intézményes keretei - a művészeti oktatás, a kiállítások, múzeumok -, épülnek meg olyan alkotások, mint a Vigadó vagy a historizmus jellegzetes példája, a millenniumi kiállításra csupán illusztrációs szándékkal összeállított Vajdahunyad vára, tervez Mátyás-emlékművet Ferenczy István vagy festi meg Vajk megkeresztelése című képét Benczúr Gyula. Ezekben az évtizedekben bontakozik ki a magyar városok többségének máig meglevő magva, és ekkoriban éli fénykorát a herendi porcelángyár vagy a pécsi Zsolnay-gyár. A kötet a magyar historizmus történetének a legújabb eredményeket figyelembe vevő, sok új szempontot felvillantó feldolgozása.
Stílusok - korszakok sorozat
Tartalom
Versengő stílusok
Romantika és historizmus
Az építészet historizáló kelléktára
Historizáló és nemzeti formanyelv az iparművészetben
A művészet intézményes keretei
A mesterembertől a művészfejedelemig
A polgári és állami műpártolás új formái
A művészet útja a közönséghez
A művészetek egysége
Egy nagyváros születése
Művészet a középületekben
Egyházművészet és műemlékvédelem
A történelem változó képei
Az emlékezés és a kultusz helyei: emlékműszobrászat
A nemzeti szenvedéstörténet képei
Dicsőség és illúzió
A természet jelentései
Történelem és táj
Hangulat és táj
Típusok és karakterek
Népi típusok mint a nemzeti jellem hordozói
A modern élet festészete
A historizmus továbbélése
Jegyzetek
Irodalom
Képjegyzék
Névmutató
Oldalszám: 179
Kiadási év: 2005