8 400 Ft



5 990 Ft



6 500 Ft



2 500 Ft



6 500 Ft



5 900 Ft

Kereső

Kategóriák

VirtueMart
Az Ön kosara pillanatnyilag üres.

Jelentés: Az Ön böngészője nem engedélyezi a cookie fájlok használatát. A vásárláshoz mindenképpen szükség van erre a funkcióra. Módosítsa a böngésző beállításait!


Haraszti Szabó Péter, Kelényi Borbála, Simon Zsolt (szerk.): Mindenki vágyik a tudásra, de az árát senki sem akarja megadni. Az oktatás financiális háttere a középkorban és a kora újkorban
Teljes méretű kép megtekintése


Haraszti Szabó Péter, Kelényi Borbála, Simon Zsolt (szerk.): Mindenki vágyik a tudásra, de az árát senki sem akarja megadni. Az oktatás financiális háttere a középkorban és a kora újkorban

( Martin Opitz Kiadó )
Egységár (darab): 2 490 Ft



A címben szereplő Iuvenalis-idézet nagyon érzékletesen mutatja be, hogy már évszázadok óta mily nehézségeket okoztak a tanulásra rakodó költségek. Fizetni kellett ugyanis a tan- és vizsgadíjat, néha könyveket kellett vásárolni (a könyvnyomtatás előtt meglehetősen drágán), és ha a diák egy lakhelyén kívüli iskolát látogatott, pénzbe került az oda- és visszaút, a szállás, az étkezés, esetenként a ruházkodás is. Nem egy esetben a tanulás ideje alatti jövedelemkiesést is figyelembe kell venni a kiadások kérdésének boncolgatásánál. Jelen kötet az első olyan nagyobb arányú vállalkozás Magyarországon, amely a középkori és kora újkori tanulás pénzügyi hátterét elemzi. Abból a meggondolásból ajánljuk a kedves olvasó figyelmébe e kilenc esettanulmányt tartalmazó kötetet, hogy az oktatás anyagi alapjának vizsgálata nem egy jelentéktelen történetírói feladat. Hiszen a financiális lehetőségektől és azok kihasználásától függött, hogy hányan, hol és mennyi ideig tanul(hat)tak a felsőoktatásban, amely nemcsak a művelődés-, hanem a társadalomtörténet szempontjából is egy jelentős kérdés. Ugyanis sokak számára a tanulás a társadalmi felemelkedés majdhogynem egyedüli eszközének számított, másrészt a kiművelt emberfők száma és minősége egy egész nemzet sorsát befolyásolhatja. A tanulmányokban felmerült problémák pedig rávilágítanak arra, hogy már az ókortól kezdve mind a mai napig ugyanazok a kérdések (hogyan, miből és hova?) foglalkoztatják a tanulni vágyó fiatalokat és hozzátartozóikat egyaránt.

Tartalom

Draskóczy István: Bevezetés. Az egyetemek gazdálkodásáról
Gulyás László Szabolcs: Literátus szerepek – literátus egzisztenciák. Középkor végi írástudók a rurális térben
Haraszti Szabó Péter: Pénz beszél? Magyarországi peregrináció és a három nagy közép-európai egyetem a 15. század elejéig
Lovas Borbála: Itáliai unitárius peregrinusok levelei és kiadásai a 16. századi Heidelbergben és Padovában: Kornis György és Bogáthi Miklós
Molnár Dávid: Egy ezüstcsempész kanonok? Várdai István itáliai peregrinációs költségei (1448–1449)
Novák Veronika: A diákok Paradicsoma? Nagyvárosi infrastruktúra és egyetemi megélhetés Párizsban a 15. században
F. Romhányi Beatrix: Egyetemjáró szerzetesek a késő középkori Magyarországon (Ki, hova és miből?)
Szabó András: A wittenbergi magyar coetus pénzügyei
Szende Katalin: Donatio – educatio – remuneratio. Tanulásra vonatkozó adományok a középkori pozsonyi végrendeletekben

 

Oldalszám: 168

Kiadási év: 2019



Kérdés felvetése a termékről



több kategória


Helytörténet

Copyright 2019. All Right Reserved | ÁSZF | Adatvédelmi szabályzat