Nincs termék a kosárban!
Nincs készleten
Van a bánáti hegyekben, pontosabban az Aninai-hegységben egy magasra kapaszkodó, regényes vidéken kanyargó, mély völgyek felett karcsú viaduktokon átkelő, a hegyhát alá bújva, azt kicselező vasútvonal. Aninát köti össze a 16 kilométernyi távolságra lévő Oravicával, de a hegyek között 33 és fél kilométer hosszon kígyózik, hogy leküzdhesse a több mint háromszáz méter szintkülönbséget. Tizennégy alagúton furakodik át, tíz nagy völgyhíd hátán vánszorog az éles kanyarokban sikongó vonat.
Anina környékén 1790-ben találtak szenet. A kezdetleges magánbányák nagy részét a kincstár 1846-ban vette birtokba. A szén gazdaságos szállításához vasútra volt szükség. Építését még az állam kezdte el, de a bánáti uradalmak, bányák, huták és vasútvonalak eladása után már egy magán vasút-társaság, az A VT fejezte be.
Az Oravica-Anina hegyi vasút Európa első hegyi vasútjai közé tartozik, az akkori Magyarország, valamint a mai Románia első hegyi vasútja volt.
A nehéz terep különleges műszaki megoldásokat követelt, akárcsak az akkortájt megépített híres Semmering vasút.
Tartalom
Előszó
A Bánát közlekedési viszonyai a XIX. század elején
A vasútépítések kezdetei
Kezdeti próbálkozások egy anina-báziási vaspálya építésére
Az „új földesúr”, a StEG avagy az OÁV
A StEG tőkéje és vasútvonalai
Jaszenovától Oravicáig
Tovább, Oravicától Anináig - a tulajdonképpeni hegyi pálya
Átadás a nyilvános forgalomnak
Bánáti Semmering
Különleges pálya különleges mozdonyai
Különleges utasítás
Telekszerzés
Állomások
A vasútvonal felépítménye
Műtárgyak
A MÁV vonalaként
Akik a vasutat üzemeltették és fenntartották
Magyar állami tulajdonból román állami tulajdonba
A szocializmus éveiben és napjainkban
Korabeli utazás a hegyi vasúton Oravicától Anináig
Epilógus
Istoricul cáii ferate montane Oravi^a-Anina (Rezumat)
The History of the Mountain Railroad Oravi^a-Anina (Summary)
Források, bibliográfia
Oldalszám: 144
Kiadási év: 2013