Nincs termék a kosárban!

Korpics Márta: A szakrális kommunikáció színterei: A zarándoklat

Korpics Márta: A szakrális kommunikáció színterei: A zarándoklat

Cikkszám : S9789632793993
Kiadó:
Typotex Kiadó
Fogyasztói ár4.500 Ft
Ár / kg:

„A válasz erre az, hogy a zarándoklat egy máig élő, s talán nem túlzás azt mondani, hogy újra reneszánszát élő társadalmi gyakorlat. Mint vallási és kultúrtörténeti hagyomány egy adott korban ismert jelenségekre, átfogó társadalom- és eszmetörténeti folyamatokra utal. Szerepe indikátorként is felfogható, amely a kultúra más területeivel kapcsolatban fontos utalásokat tartalmazhat. (…) A zarándoklat mint vallásgyakorlat minden korban változott, fejlődött, mindig magán viselte-viseli az adott kor társadalmi jellegzetességeit. Komplexitása révén képes egyéni, közösségi, társadalmi tartalmakat hordozni, képes azokat a jellegzetességeket felmutatni, amelyek az adott kor vallásosságát jellemzik. Ezért fontos kutatása a vallásos jelenségek leírása sorában. Emellett a zarándoklat a vallási élmény megtapasztalásának eszköze lehet, s vonatkoztatási keretein belül (hagyomány, tudás, liturgia, paraliturgia) a szakrális kommunikáció aktivizálódásának színteréül tud szolgálni.”
Korpics Márta kommunikációkutató. Fő érdeklődési és kutatási területe a vallás és kommunikáció kapcsolatának vizsgálata. Ezen belül kiemelten foglalkozik a szakrális kommunikáció színterén lévőjelenségek vizsgálatával. Több tanulmányt jelentetett meg a zarándoklatról, egy új modellben elhelyezve ezt a jelenséget, de a vallásos közösségek kutatását is fontosnak tartja.

Tartalom

Bevezetés
VALLÁS - EGYHÁZ - TÁRSADALMI KOMMUNIKÁCIÓ
A vallás értelmezésének lehetséges paradigmái
A vallás a késő modern társadalomban
Vallás és kommunikáció: modellek és elméletek
Vallás és kommunikáció: fogalmi keretek
Vallások és egyházak a társadalmi kommunikáció színterein
A szakrális kommunikáció szerkezete és dinamikája a kommunikáció participációs modellje alapján
A ZARÁNDOKLAT
A zarándoklat mint vallási jelenség
A zarándoklat vallás- és kultúrtörténeti szerepe a nagyobb városokban
A keresztény zarándoklat története
Szűz Mária alakja és szerepe a zarándoklatok kialakulásában
A zarándoklat mint a szakrális kommunikáció színtere
A népi vallásosság mint a zarándoklat színterét befolyásoló dinamizmus
EGY KÉSŐ MODERN ZARÁNDOKHELY: MEDJUGORJE
A rítus első szakasza: az utazásra való felkészülés
A rítus második szakasza: az utazás, az ismeretlen megtapasztalása
A zarándokhely átalakulása a jelenések kezdete óta
A zarándokhely által kínált programok, időtöltések
A szakrális tér változásai
Vallási élmény: egyéni és közösségi alkalmak
Felkészültség és vallási élmény egy hagyományos vallási gyakorlatban: keresztúti áj tatosság
Felkészültség másképpen: turistaképek mint i nform á ci óhordozók
Kommunikáció ember és Isten között: az ima
A rítus működése az utazó különböző típusainál: turista és zarándok
A rítus befejező szakasza: visszatérés a mindennapokba
Összegzés
Felhasznált irodalom
Források
Melléklet
Medjugorjei ima
Kutatástörténeti kitekintés: a zarándoklat (búcsújárás) kutatásának története

 

Oldalszám: 339

Kiadási év: 2014

Ajánljuk még:

Please publish modules in offcanvas position.