Nincs termék a kosárban!
A szerző írja könyve bevezető fejezetében: "Valamennyien, akik megjártuk Rómát, belső, titkos szövetségben élünk. Sohasem hallottunk egymásról, s mégis, mint valami különös szekta tagjai, akikben a dolgok új jelentése világosodott meg, eltéphetetlenül összetartozunk." Amikor a költő, Berczeli A. Károly e sorokat leírta 1943-ban, a Via Giulia 1. alatt működő Collegium Hungaricum néhai lakói, a hivatalos ösztöndíjban részesült művészek - röviden a "rómaiak" - már valóban szektát alkottak. Megváltozott a magyar és az európai művészet klímája, megváltozott a világ, megváltozott minden. Európa sebesülten vonaglott, a klasszikumtól megihletett művészet éppolyan anakronizmusnak hatott, mint két évtizeddel korábban a hagyományokat következetesen elvető avantgarde. Napjainkig nemhogy az "iskola", de a "szekta" híre is alig jutott el. A főszereplők, a "caposcuolák" meghaltak vagy stílust váltottak, a kismesterek eltűntek vagy megtagadták a múltjukat. A források régi folyóiratokban sárgulnak vagy megsemmisültek, a művek elkallódtak vagy raktárakban porosodnak. Legújabb kori régésznek - és nem csak művészettörténésznek - kell lenni ahhoz, hogy rekonstruáljuk azt a jelenségcsoportot, amely a harmincas évek Magyarországán az érdeménél nagyobb hivatalos támogatást kapott, és amelyet az utókor a jelentőségénél kevésbé méltányolt. A "római iskoláról" van szó. A könyvet 24 oldalnyi színes és 206 fekete-fehér kép illusztrálja.
Tartalom
Jelenségmagyarázat
Alapok, előzmények
A »római iskola« politikai-ideológiai háttere
A gerevichi koncepció kialakulása
Pályaindulások és korai válságok
A konzervatív modell: Erdey Dezső
A posztavantgarde modell: Patkó Károly
Az art déco modell: Sztehló Lili
A »római iskola« Novecento-élménye
A stílus kérdése
Az érzelem rehabilitációja
Az irónia reneszánsza
A »római iskola« első periódusa, 1928-1936
A »római iskola« a kiállítási élet szerkezetében
1930. Velencei Biennále
1931. Budapest, Nemzeti Szalon
1931. Padova, Szent Antal-emlékkiállítás
1933. Budapest, Klebelsberg-emlékkiállítás
1934. Róma, II. Arte Sacra
A »római iskola« első periódusa és az állandó nyilvánosság
A városmajori templom: a katolikus középosztály modernségillúziója
Jászszentandrás: a "római" művész modernségillúziója
Buda felszabadítása: az állami reprezentáció modernségillúziója
A "rómaiak" szerepe a művészet intim szférájában és a műkereskedelemben
A "rómaiatlan" modell: Istókovits Kálmán
A stílusvesztő modell: Kontuly Béla
A stílustiszta modell: Molnár C. Pál
A »római iskola« második periódusa, 1936-1938
A "rómaiak" második vonulata. A váltás
A "rómaiak" integrálódása a hivatalos művészet különféle szféráiban
A Párizsi Világkiállítás magyar pavilonja. Az igények eklektikája
Az Eucharisztikus Kongresszus. Az eklektika igénye
A Szent István-év. A »római iskola« komplex fogalmának megszűnése
Függelék
A római ösztöndíjasok
Színes képek jegyzéke
Fekete-fehér képek jegyzéke
Sommario
Névmutató
Oldalszám: 143
Kiadási év: 1987