Nincs termék a kosárban!
A XX. század első évtizedében szerveződött gödöllői művésztelep — hasonlóan a korszak más, szecessziós csoportosulásaihoz — a művészetek szintézisére törekedett.
A művészet minden ágát művelték Gödöllőn, a ház, az otthon megépítésétől a nagy falképeken át a mesekönyv-illusztrációkig. Élet és művészet, művészet és etika összefonódása jellemezte munkásságukat, melyet a szeretet, az egyszerűség és természetesség, a művészet által megnemesedett ember eszménye vezérelt.
Hitték, hogy a művészet a szépség és az igazság hordozója, a művészetként átélt munka pedig az élet értelme. Ideáljuk a paraszt-kézműves életforma, legfőbb „tanítójuk” a népművészet volt. Tevékenységük egyik kiemelkedő része az a hatalmas gyűjtőmunka, amelynek során az ország különböző tájait járva lerajzolták a paraszti élet használati tárgyait, a viselet darabjait és díszítőmotívumait, megörökítették az élet mindennapjait és az ünnepek szokásait.
Ezt a formakincset, motívum- és színvilágot használták fel saját művészetükben. Ennek alapján kísérelték meg, hogy a korszak nagy, egyetemes áramlataihoz hasonlóan kialakítsanak egy jellegzetes szimbólumrendszert és dekoratív stílust.
Ez a törekvésük főleg az iparművészetben járt eredménnyel, melyben szerencsésen találkozott az ihletet adó népművészet gazdagsága és dekorativitása, kézműves tevékenységük szakmai igényessége és a szecessziós stilizálás szelleme. Művészetük sokfajta, gyakran ellentétes tendenciát ötvözött. A historizáló falképek, a szecessziós iparművészeti tárgyak, a népi bútorok funkcionalizmusából kiinduló belsőépítészeti együttesek éppúgy megtalálhatók benne, mint a szürrealizmus vízióihoz hasonló témájú grafikák.
A kötet szerzői másfél évtizedes kutatómunka, számos részpublikáció és megrendezett kiállítás alapján írták meg könyvüket, mely az első összefoglalás a századelő magyar művészetének erről a kevéssé ismert, de nagyon fontos művészcsoportjáról.
Tartalom
Előszó
Élet és életfelfogás a gödöllői művésztelepen (Keserü Katalin)
A gödöllői kivonulás (Gellér Katalin)
Etika és miszticizmus (Gellér Katalin)
A gödöllőiek művészeti nézetei és azok forrásai
A "magyar preraffaeliták"
A francia szecesszió és szimbólizmus példája
A tolsztojánizmus hatása
Schmitt Jenő Henrik gonosztikus tanai
Művészet és társadalom
Szabó Ervin körében
A nevelés szerepe, a művészet funkciója
A művészetek szintézisének megvalósulása (Gellér Katalin - Keserű Katalin)
Bevezető (Gellér Katalin)
A magyar iparművészet 1900 körül (Gellér Katalin)
A ház. Építészet és enteriőralakítás (Gellér Katalin)
Műhely és technikák: bőr-, üvegablak-, mozaik- és könyvtervek (Gellér Katalin)
A szövőműhely (Keserű Katalin)
Szecesszió és szimbolizmus Gödöllőn (Gellér Katalin)
Bevezető
A gödöllői szecesszió szimbolikus elemei
Programművek, prófétaképek
Kozmikus életérzés és fényszimbolika
Falu és város
Életkorok (önéletrajzi művek)
Álom, vízió, hallucináció
Családtémák, portrék
Tájképek
A múltidézés változatai
A nemzeti művészettől a népművészetig (Keserü Katalin)
A gödöllői művésztelep történetének kronológiája (Keserü Katalin)
Jegyzetek
Képjegyzék
Rövidítésjegyzék
A határokon kívüli helynevek jegyzéke
Oldalszám: 247
Kiadási év: 1987