Nincs termék a kosárban!

Jancsó Árpád: Bánát első vasútja  Az Oravica-Báziás-vasútvonal története

Jancsó Árpád: Bánát első vasútja Az Oravica-Báziás-vasútvonal története

Cikkszám : S9786067392043
Kiadó:
Erdélyi Múzeum-Egyesület, Kolozsvár
Fogyasztói ár6.500 Ft
Ár / kg:

Az Oravica-Báziás-vasútvonal a Bánság első vasútvonalaként vonult be a történelembe. Ugyanakkor a mai Románia területén lévő első vasútvonal ranggal is büszkélkedhetett. E vonalon jutottak el az utasok Pest-Budára és Bécsbe. A vasúton közlekedő vonat sokáig viselte a "bécsi vonat" elnevezést, a vasutat pedig "Orient-Bahn" ("Keleti vasút") kifejezéssel is illették. A Bécs vagy Pest felől a balkáni országokba igyekvő utazók is ezen a vasútvonalon értek Báziás kikötőjébe. Innen hajóval folytatták útjukat Giurgiuig, majd országúton (1869-től kezdve vonaton, mert ekkor adták át a forgalomnak az akkori Románia első vasútvonalát) Bukarestig. A Duna jobb partján Ruszcsukon (ma Rusze) át utaztak Várna felé, onnan pedig a tengeren át a fényes Sztambulba.
A könyv célja az hogy, minél több eredeti dokumentum alapján végigvezesse az olvasót ennek az érdekes vasútvonalnak a történetén.

 

Tartalom

Előszó
Kezdeti próbálkozások egy anina-báziási vaspálya építésére
Az állam eladja vasútjait és vagyonának egy részét. A StEG avagy az OÁV
CA StEG tőkéje és magyarországi vasútvonalai
Az OÁV folytatja a vasútépítést
Bánát első vasútjának átadása
1854. augusztus 20. Átadás a teherforgalomnak
1856. november 1. Átadás közforgalomnak
„Elmefuttatás a vaspályákról" 1858-ból
A legnemzetközibb és legnépszerűbb nyelv
Vasutunkat bekötik az ország vasúthálózatába
A Jaszenova-Oravica és a Jaszenova-Báziás-vonalrészek műszaki adatai
Jaszenova-Oravica-szakasz
Oravica-Báziás-szakasz
Alépítmény, felépítmény
Műtárgyak: átereszek, hidak
A Jaszenova-Oravica-vonalrész átereszei, hidjai az 1873-as hossz-szelvényen
A Jaszenova-Báziás vonalrész átereszei, hidjai az 1873-as hossz-szelvényen
A Jaszenova-Báziás vonalrész átereszei, hidjai a kézi hossz-szelvényen
Az oravicai viadukt
Magasépítmények
Állomások
Az oravicai állomás, a Bánság első vasútállomása
Rakasdia állomás
Jám állomás
Jaszenova állomás
Fehértemplom állomás
Báziás állomás
A vasút iskolát épít
A regénybe illő Báziás
Őrházak
Az első mozdonyok és vagonok
A szabadalmazott osztrák-magyar államvasút vasútvonalainak államosítása
Az építés, üzemeltetés és fenntartás közegei 1919-ig
Forgalombiztonság
Kisajátítás
Trianon után
Mellékletek
Magyar földrajzi nevek román megfelelője
1882. évi XLV. törvénycikk a császári királyi szabadalmazott osztrák államvaspálya-társulattal 1882. évi junius 8-án kötött szerződés és az ennek 4. czikke értelmében kibocsátandó engedély-okmány beczikkelyezéséről
1891.évi XXV. törvénycikk a szab. osztrák-magyar államvasuttársaság magyarországi vasútvonalainak megváltásáról
1891.évi XXXVIII. törvénycikk a szab. osztrák-magyar államvasuttársaság magyarországi vasútvonalainak megváltása iránt az 1891. évi
XXV. törvénycikk alapján az 1891. évi junius 7-én/julius 11-én megkötött szerződés jóváhagyása és beczikkelyezéséről
Indoklás a szab. osztrák-magyar államvasut-társaság magyarországi vasútvonalának megváltásáról szóló törvényjavaslathoz
A szab. osztrák-magyar államvasuttársaság 1890-ben
Források, válogatott bibliográfia
Prima cale feratá din Banat. Istoricul cáii ferate Oravita-Bazias (Rezumat)
The First Railway from Banat.
The History of the Oravica/Oravita-Báziás/Bazias Railway (Summary}
Cuprins
Contents
Tartalom

 

Oldalszám: 255

Kiadási év: 2021

Ajánljuk még:

Please publish modules in offcanvas position.